Sectie Nederlands
De gebruikte methoden
Onderbouw: PLOT26 en Nieuw Nederlands of Op Niveau
Bovenbouw vmbo: Op Niveau
Bovenbouw havo: Nieuw Nederlands en Laagland
PLOT26 is een digitale en interactieve lesmethode Nederlands. Vier spannende verhalen vormen per leerjaar de ankerpunten van de lesmethode. Bij het lezen en verwerken van deze verhalen maken leerlingen niet alleen gebruik van zakelijke taalregels, maar hun fantasie en inlevingsvermogen worden ook geprikkeld en ontwikkeld. Na het lezen van een verhaal moeten ze bijvoorbeeld zelf een passend eind bedenken. Of ze gaan in groepjes aan de slag om een misdaad op te lossen, waarbij ze samen moeten werken om officiële instanties te benaderen en om een profielschets van de dader te maken. Variatie alom! De verhalen worden afgewisseld met cursussen lezen, schrijven, fictie en spreken. De cursussen worden ondersteund met apps die leerlingen zelfstandig en in hun eigen tempo kunnen doen. Deze apps passen zich aan het niveau van de leerling aan. Meer informatie over deze lesmethode vindt u op https://plot26.nl/
In de methoden Nieuw Nederlands en Op Niveau worden alle leerstofonderdelen elk leerjaar behandeld. Ieder onderdeel wordt verdiept en in het volgende schooljaar herhaald en uitgebreid. De onderdelen die in de onderbouw aan bod komen zijn: spelling, grammatica, woordenschat, leesvaardigheid, fictie en schrijven.
In de bovenbouw van de havo gebruiken we de literatuurmethode Laagland. Tijdens de lessen behandelen we termen uit de verhaalanalyse en literaire genres, stromingen en periodes. We ontwikkelen de literaire interesse, smaak en voorkeuren van de leerlingen.
Projecten
Op dit moment werken we met onze leerlingen aan twee bijzondere projecten: het fictieproject in klas 4 mavo en het sollicitatieproject in 4 havo.
Fictieproject klas 4 mavo
Leerlingen in klas 4 mavo lezen een aantal boeken van de schrijfster Mel Wallis de Vries. Na het lezen van deze boeken maken leerlingen in groepjes een krant. Elke krant is gerelateerd aan een bepaald boek en dus aan een thema. Binnen dit thema worden verschillende schrijfopdrachten gemaakt. Denk hierbij aan een artikel, een ingezonden brief of een nieuwsbericht. In deze schrijfproducten moeten leerlingen de inhoud van de gelezen boeken verwerken. De boeken van Mel Wallis de Vries lenen zich hier heel goed voor, het genre van al deze boeken is namelijk thriller. Net voor het eindexamen worden de leerlingen nog getoetst tijdens het mondeling. Ter voorbereiding op deze mondelinge toets zal Mel Wallis de Vries naar onze school komen om met de leerlingen hun geproduceerde werk en de gelezen boeken door te nemen.
Nina Joosten & Fleur Metzemaekers
Solliciteren kun je leren!
Op dinsdagavond 18 december gonst het in het Merletcollege Grave weer van de jonge ‘sollicitanten’ en hun ‘toekomstige werkgevers’. Een mooie traditie vindt dan plaats.
Tijdens de lessen Nederlands schrijven de leerlingen uit 4 havo een sollicitatiebrief naar aanleiding van door de Lionsclub Nijmegen Brabantse Poort aangeleverde advertenties. De vacatures variëren van administratief medewerker, medewerker bij een recreatiebedrijf, assistent in een juwelierszaak tot tandartsassistente en medewerker bij McDonald’s. De Lionsclub nodigt alle kandidaten uit voor een sollicitatiegesprek.
Lichtelijk nerveus zijn de leerlingen wel voor dit gesprek, waarbij ze geïnterviewd worden door twee leden van de Lionsclub. Hoe zal het gaan en zullen ze aangenomen worden? Meteen na afloop evalueren de verschillende commissies met de sollicitanten hun brief en gesprek en krijgt de sollicitant ook te horen of hij of zij de baan zou hebben gekregen. Bij de meesten is dat gelukkig het geval.
Wij zijn benieuwd naar de prestaties van deze lichting leerlingen en kijken samen met de leden van de Lionsclub uit naar 18 december!
Yvonne Spee & Margriet Kalkers
Terug naar overzicht