creatieve en innovatieve ideeën voor de stad van de toekomst!
Havo4-leerlingen van het Merletcollege in Grave presenteerden deze week de stad van de toekomst. In opdracht van het vak aardrijkskunde hebben ze duurzame steden ontworpen. In groepjes deden ze onderzoek en ontwikkelden prachtige schetsen en maquettes van energieneutrale steden.
Met een aantal ontwerpcriteria op zak gingen de leerlingen in groepjes aan de slag met de opdracht. In een aantal weken tijd moesten ze met een sterk ontwerp komen voor een duurzame stad. Een stad die energieneutraal is, zodat toekomstige generaties er goed kunnen blijven leven. Om alle ideeën op papier te krijgen startten de leerlingen met een mindmap. Zo bepaalden ze een richting waar ze met dit project heen wilden.
‘Now or never’
Op 11 en 13 april presenteerden de groepjes hun resultaten aan elkaar en aan de docenten. Een leerling vertelt: “Wij hebben onze stad ‘now or never’ genoemd. Het is namelijk belangrijk dat er NU iets gaat veranderen, want later is het te laat”. De leerlingen tonen met hun creatieve oplossingen aan dat ze graag meedenken over hoe de toekomst eruit moet komen te zien: Autovrije zones in de stad, ondergrondse metronetwerken en hoogbouw met veel groen op de balkons en daken. De energie die wordt opgewekt in de steden moet volgens de leerlingen op basis van windmolens, waterstof of zon zijn.
Er is ook veel aandacht voor het boerenleven en het verbouwen van eten in de stad. Het afval wat wordt geproduceerd, wordt weer gerecycled en gebruikt bij de bouw van huizen of andere infrastructurele projecten.
Samen werken
Een aantal leerlingen toonden ook een kostenplaatje van wat een duurzame stad zou kosten. “Het is natuurlijk heel erg duur, maar alleen op deze manier blijft onze aardbol leefbaar.” De leerlingen toonden concrete oplossingen, gevisualiseerd in gedetailleerde tekeningen en maquettes. Veel lijmpistolen en kleurpotloden zijn ingezet om deze mini-steden te bouwen.
De leerlingen kwamen met veel energie naar de lessen, wetende dat ze aan dit project mochten werken. “Als docent aardrijkskunde had ik de afgelopen weken meer een adviserende, coachende rol. De leerlingen ontwikkelen zo een zelfstandige, onderzoekende houding. Ze leren naast het ontwerpen van een duurzame stad, ook samenwerken en de gewenste ideeën tot uiting brengen,” vertelt Roel van Thiel, docent aardrijkskunde.
Al met al een geslaagd project, die de komende jaren een mooi vervolg gaat krijgen!